Sök:

Sökresultat:

2539 Uppsatser om Statens uppfostringsanstalt för sinnesslöa flickor - Sida 1 av 170

SamhÀllets intresse i sinnesslövÄrden : en studie av Statens uppfostringsanstalt för sinnesslöa flickor 1924-1968

The State Institution for Education of Feebleminded Girls was one of the two swedish educational institutions established under state management in the 1920s and came to be the starting point for further government operations for the mentally deficient. The purpose of this paper was to investigate the activities of the State Institution for Education of Feebleminded Girls, out of what needs the institution filled in Sweden?s care for the mentally deficient. The institution has tried to be understood from the view of eugenics and the perspective of children that was current during the 1900s first half.To fulfill the purpose of the study, the archives for the State Institution for Education of Feebleminded Girls was studied and analyzed with basis of previous research on Sweden?s care for the mentally deficient and the impact from eugenics and Sweden?s child perspective.The study shows that the State Institution for Education of Feebleminded Girls mostly existed to educate students and adapt them to the community, which the institution did by education, disciplinary interventions and sterilizations.

"Skrif snart!"En analys av brev skrivna av femtio Bonapojkar.

Syftet med min analys Ă€r att ur femtio Bonapojkars brevmaterial, fĂ„ en förstĂ„else hur ungdomstiden gestaltade sig för dessa. Med analysen vill jag bidra till att utveckla metoder för att anvĂ€nda sig av privatpersoners brev i historieforskningen. Pojkarna var intagna pĂ„ Bona uppfostringsanstalt under Ă„ren 1905-09 och 1946-48. Åldern pĂ„ pojkarna var 15-18 Ă„r och de var dömda för ett mindre brott till tvĂ„ngsuppfostran. Resultatet av analysen visade att fĂ„ kommunicera med yttervĂ€rlden via brev var viktigt för pojkarna.

Tuffa pojkar och gulliga flickor : En kvalitativ studie om pedagogers kommunikation med pojkar och flickor sett ur ett genusperspektiv

Syftet med min studie Àr att studera hur pedagogerna pÄ förskolan kommunicerar med pojkar och flickor sett ur ett genusperspektiv. För att besvara syftet har jag anvÀnt mig av den kvalitativa forskningsmetoden dÀr jag via observationer och intervjuer har undersökt hur kommunikationen mellan pedagogerna och pojkar respektive flickor ser ut. I resultatet framgÄr det att pedagoger gör skillnad pÄ pojkar och flickor genom sitt sprÄkliga bemötande av könen ? pojkar Àr tuffa och flickor Àr gulliga, pojkar fÄr ett robust/vuxet tilltonsfall och flickor ett mjukt/barnsligare, pojkar fÄr fler individuella instruktioner Àn flickor och pojkar blir benÀmnda vid namn i större utstrÀckning Àn flickor. Flickor tilltalas ofta som en grupp..

Flickor och Teknik - Är flickor otekniska?

Med vÄrt examensarbete ville vi ta reda pÄ hur flickor i skolÄr nio med olika etniska bakgrunder förhÄller sig till teknik. Syftet med arbetet var att ta reda pÄ om flickor var tekniskt intresserade samt vad som pÄverkade deras studie- och yrkesval. Vi har Àven undersökt hur flickor med olika etnisk bakgrund kunde samarbeta med varandra. Vi arrangerade en aktivitetsdag dÄ flickor frÄn tvÄ skolor i SkÄne med olika etniska bakgrunder trÀffades och genomförde ett antal tekniska övningar. För att bredda underlaget intervjuade vi en studie- och yrkesvÀgledare och ett antal representanter för gymnasieskolor med teknisk profil under ?GymnasiemÀssan?. Resultatet av vÄr undersökning Àr att flickorna inte Àr otekniska..

Tysta flickor och flickor som tystnar : en studie om tysta flickor ur ett flick- lÀrar- kurator och skolsköterskeperspektiv

Diskussioner kring tysta flickor Àr ett Àmne som berör mÄnga, sÄvÀl i skolan som i samhÀllet i stort. Syftet med detta arbete Àr att beskriva och analysera fenomenet tysta flickor ur ett lÀrar-, kurator-, skolsköterske- och flickperspektiv. Genom vÄr undersökning vill vi belysa varför vissa flickor Àr tystare Àn andra flickor. Till syftet hör Àven att belysa vad som förenar respektive skiljer dessa perspektiv Ät. De datainsamlingsmetoder som anvÀndes var enkÀtfrÄgor till flickor i Ärskurs 6, strukturerade intervjuer med lÀrare i Ärskurs 4-6 samt ostrukturerade intervjuer med en kurator och en skolsköterska.

Statens politik gentemot samer och tornedalingar: en jÀmförande studie med utgÄngspunkt frÄn Will Kymlickas teorier

I denna c-uppsats i statsvetenskap studerade vi den svenska statens agerande mot minoritetsgrupperna samer och tornedalingar. Studien syftade till att jÀmföra statens agerande mot samer och tornedalingar ur ett medborgarskapsperspektiv. De frÄgestÀllningar som studien behandlade studerade om staten fört en generell politik mot samer och tornedalingar eller om politiken sett olika ut för de tvÄ grupperna. Vidare undersökte uppsatsen vad det svenska medborgarskapet innebÀr för samer och tornedalingar. Uppsatsen anvÀnde sig frÀmst av Will Kymlickas teorier kring det mÄngkulturella medborgarskapet för att belysa och analysera statens agerande.

????Pedagogers syn pÄ mobbning mellan flickor - en intervjustudie

Syftet med vÄr undersökning var att fÄ kunskap och förstÄelse för hur förskolepedagoger ser pÄ mobbning bland flickor. Vi anvÀnde oss av kvalitativa intervjuer som var semistrukturerade och vi intervjuade elva stycken förskolepedagoger. VÄrt resultat visade att hÀlften av pedagogerna inte visste hur de skulle gÄ tillvÀga nÀr de upptÀckte mobbning bland flickor. Det framkom ocksÄ att pedagogerna var oense om ifall det finns eller inte finns skillnader mellan hur pojkar och flickor utför sin mobbning. NÄgot mer som framkom i undersökningen var att det pedagogerna anvÀnde sig av olika gÀllande hur de förebygger och motverkar förekomsten av mobbning mellan flickor.

Undervisning i NO för alla

Cvetanovski, Daniela (2010). Undervisning i NO för alla. KartlÀggning av NO-undervisningen pÄ fyra institutioner inom Statens institutionsstyrelse i Södra Regionen (Teaching science subjects for all. Identification of science subjects teaching at four institutions in the Statens Institutionsstyrelse in Southern Region). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, LÀrarutbildningen, Malmö högskola. Syftet med examensarbetet Àr att fÄ en ökad kunskap om hur NO-undervisningen pÄ institutioner inom Statens institutionsstyrelse, SiS, bedrivs samt att kunna ge förslag pÄ hur man kan utveckla NO-undervisningen pÄ institutionerna.

Flickors och pojkars skillnader i lösningsmetoder vid matematiska problem

Flickor och pojkar har olika förutsÀttningar i matematikundervisningen. Vi behandlar flickor och pojkar olika bara för att de Àr flickor och pojkar. Forskningen visar att vid problemlösning finns det skillnader gÀllande hur flickor och pojkar gÄr tillvÀga för att lösa problem. Syftet Àr att undersöka dessa skillnader och varför de finns. Utvalda elever har fÄtt matematiska problem som de ska lösa.

Milda flickor och modiga pojkar? : En kvalitativ studie av bilderböcker ur ett genusperspektiv

Enligt LÀroplanen för förskolan ska flickor och pojkar oberoende av kön fÄmöjlighet att utvecklas utan begrÀnsningar av stereotypa könsroller. Dagligenmöter barn bilderböcker i förskolan och det Àr viktigt att vi pedagoger ÀruppmÀrksamma pÄ hur flickor och pojkar framstÀlls i böckerna. Vi har dÀrförvalt att studera ett antal bilderböcker som mÄnga barn kommer i kontakt medur ett genusperspektiv. Syftet med vÄr uppsats Àr att se hur flickor och pojkarframstÀlls och se om vi kan utlÀsa nÄgra genusstereotyper. Vi har tittat pÄ hurmÄnga av karaktÀrerna som har varit flickor respektive pojkar, hur karaktÀrernabeskrivs utifrÄn utseende, egenskaper och aktiviteter och undersökt om vi kanutlÀsa genusstereotypa drag..

Genus och teknik : Flickor och pojkars förhÄllningssÀtt till teknik

I lÀroplanen Lpo 94 stÄr det att förhÄllningssÀtten mellan flickor och pojkar skiljer sig ofta Ät. DÄ detta har vÀckt mitt intresse vill jag undersöka om förhÄllningssÀtten skiljer sig Ät mellan flickor och pojkar i teknikÀmnet. Studien innefattar och behandlar detta omrÄde..

Statens jÀrnvÀgar - en fallstudie om vÀrdering av fordon i statlig Àgo

Purpose: The aim of the thesis is to identify principles of valuation and to reach a solution for how Statens jÀrnvÀgar can present their leased railroad vehicles in the future.Methodology: The authors have done a case study through a qualitative approach. Interviews have been done with Statens jÀrnvÀgar, NÀringsdepartementet and Riksrevisionen. Annual reports from Banverket and Luftfartsverket have been studied.Theoretical perspectives: The regulations that rule the authorities are a base for the study.Earlier researches done within the subject are presented in this section.Empirical foundation: The empirical foundation of this study consists of primary- and secondary data. The primary data is collected from the interviews that have been done, whilst the secondary data is composed of annual reports, regulations and various other documents.Conclusions: The authors have come to the conclusion that the method of valuation that Statens jÀrnvÀgar choose, depends a lot on the vehicles hypothetical future. It is difficult to say that only one of the methods would be the correct one..

STC : ett undervisningsmaterial i NO&Teknik som passar flickor?

STC Àr ett amerikanskt undervisningsmaterial inom naturvetenskap och teknik som under hösten 1997 och vÄren/hösten 1998 utprovats i Linköpings kommun. Pilotprojektet Àr drivet av Kungliga Vetenskapsakademin och Ingenjörsvetenskapsakademin. PÄ engelska heter det"Science and Technology for Children"vilket givit namnet STC. Det Àr ett temaarbete bestÄende av 24 olika teman som ska anvÀndas i Är 1-6. Enligt LpO-94 Àr det en viktig uppgift att man i skolan skapar intresse för naturvetenskap hos bÄde pojkar och flickor.

Äldres inflytande och vĂ€rdighet. En diskursanalys av statens offentliga utredningar

Denna uppsats syftar till att undersöka hur man i statens offentliga utredningar konstruerar begreppen inflytande och vÀrdigt liv hos Àldre samt vilken mening begreppen ges. Undersökningen görs genom en diskursanalys av statliga utredningar. Huvudresultatet frÄn analysen Àr att inflytande för Àldre i samhÀllet gÄtt frÄn en kollektiv innebörd till en mer individuell betydelse samt att det formuleras problem kring detta, samt att man i en del av de statliga utredningarna tenderar att se den Àldre som nÄgot skiljt frÄn samhÀllet och att man försöker tillskriva Àldre nya roller..

Barns fria lek i förskolan - hur flickor respektive pojkar leker

Syftet med den hÀr undersökningen Àr att ta reda pÄ hur barn i Äldern tre till fem Är leker i den fria leken utifrÄn deras könsroller. Som metod observerade jag barn pÄ tvÄ förskolor i en mindre stad i södra Sverige och jag har intervjuat tvÄ förskolelÀrare. Mitt resultat av observationerna och intervjuerna visar att pojkar vÀljer övervÀgande pojkar att leka med och flickor övervÀgande flickor att leka med. Pojkar leker lekar tillsammans i byggrum, lek/kuddrum och jagar varandra utomhus, medan flickor leker stillsammare och ritar, lÀser i bilderböcker och pysslar. PopulÀrt för bÄde flickor och pojkar Àr dockrummet.

1 NĂ€sta sida ->